PLA
D'ACOLLIMENT

CEIP
GALATZÓ
CURS
2014-15
APROVAT
EN CLAUSTRE DIA 13 D'OCTUBRE 2014
|
ÍNDEX
1.
Introducció……………………………………………....................................………
p.3
2.
Context del centre i
localitat…………………………………...................................
p.4
2.1.
Comunitat escolar…………………………………....................................
p.4
2.2.
Tipologia de
centre………………….........................................................
p.5
2.3.
Anàlisi de
l’edifici………………….....................................................……
p.5
3.
Protocol.................................................................................................................
p.6
3.1.
Família.....................................................................................................
p.6
3.2.
Àmbit
escolar...........................................................................................
p.6
4.
Materials i
recursos................................................................................................
p.9
ANNEX
I (Full de
seguiment)....................................................................................p.10
1.
INTRODUCCIÓ.
Un
pla d’acolliment és un document de centre on queden reflectides
totes les actuacions i conjunt d'estratègies realitzades en el
centre per facilitar l'arribada i el procés d'adaptació de tots els
alumnes nouvinguts.
El
centre Galatzó compta amb un alt percentatge d'alumnes que provenen
de països estrangers. Per tant, és necessària la creació d'un Pla
d'Acollida que assoleixi una sèrie d'objectius, els quals són:
- Atendre a les necessitats i interessos dels alumnes nouvinguts que arriben a l'escola.
- Facilitar la seva adaptació a l'escola.
- Garantir l'aprenentatge de la llengua i l’accés al currículum comú el més aviat possible.
- Fomentar el respecte cap a la llengua i cultura de l'alumnat nouvingut.
- Establir criteris metodològics i materials curriculars per facilitar la integració de l'alumnat a l'aula ordinària.
El
Pla d'Acolliment va dirigit a aquell alumnat que es trobi en alguna
de les següents circumstàncies:
- Retard en l'escolarització.
- Incorporació tardana al sistema educatiu.
- Desconeixement dels idiomes oficials de les Illes Balears.
- Pertinença a minories ètniques o culturals en situació de desavantatge social.
- Escolarització irregular degut a abandonaments educatius reiterats o periòdics.
- Internament en hospitals o en hospitalització domiciliària durant una llarga durada de temps.
- Dependència d'institucions de protecció social del menor.
- Inadaptacions al medi escolar i a l'entorn educatiu.
2. CONTEXT DEL CENTRE
I LA LOCALITAT.
El centre Galatzó està
ubicat en el poble d’Es Capdellà, dins del terme municipal de
Calvià. Es tracta d’un poble rural amb fàcil accés tot i que el
transport públic té moltes mancances.
2.1 Comunitat escolar.
El
centre Galatzó en el curs 2013-14, consta d'un total de 89 alumnes,
dels quals 32 són d'infantil i 57 de primària. Durant els darrers
cursos, el nombre d'alumnat ha oscil·lat entre els 85-100 alumnes.
De
tots els alumnes matriculats en el centre hi ha, aproximadament, un
40 % de nins de nacionalitat estrangera, predominant els suecs,
anglesos i alemanys. Aquest tant per cent canvia cada curs, mantenint
un nombre elevat de famílies estrangeres.
Entre
l’alumnat hi ha una forta influència del castellà i de les
llengües estrangeres a l’hora de comunicar-se. El centre consta
d’un alt percentatge d’alumnat estranger i de famílies
castellanoparlants i, en canvi, d’un petit percentatge que utilitza
el català a l’àmbit familiar. A més, la majoria de l’alumnat
es comunica en castellà en les situacions no formals i l’ús que
fan del català es limita, en la majoria de casos, a les converses
amb els mestres del centre.
Respecte
al professorat hi ha tres tutores a infantil, dos professors de
primària, dos especialistes d’anglès (un itinerant), un
especialista d’Educació Física, un especialista de Música
(itinerant), una PT (itinerant), un AL (itinerant) i un mestre de
Religió (itinerant). A més, hi ha una orientadora dues vegades al
mes i una PTSC a disposició del centre quan es precisa.
2.2 Tipologia de
centre.
El CEIP Galatzó depèn
de la Conselleria d’Educació i Cultura i de l’Ajuntament de
Calvià, pel que fa al funcionament i conservació de l’edifici.
Respecte als nivells
educatius trobem:
- Educació infantil: 3,
4 i 5 anys.
- Educació primària.
L’horari és de jornada
continuada, de 9 a 14 hores. De 14 a 16 hores s’ofereix servei de
menjador i a partir de les 15 hores fins a les 17 hores es
desenvolupen diferents activitats extraescolars.
2.3 Anàlisi de
l’edifici.
El centre educatiu
Galatzó compta amb un únic edifici, havent a la part esquerra
educació infantil i a la part dreta educació primària.
La part d’educació
infantil disposa de tres aules i un bany adaptat a ells. En canvi, la
part d’educació primària disposa de quatre aules. Les dues
darreres estan construïdes fa pocs anys.
A més, existeixen espais
d’ús comú per a tot el centre, els quals són:
- Biblioteca o sala multiusos, on a vegades es fa classe.
- Gimnàs, on es fa educació física i música.
- Consergeria-sala del professorat.
- Direcció i secretaria.
- Menjador, on a vegades es fa classe.
- Patis de primària compost per dues pistes i pati d’infantil on hi ha un parc d’arena.
Cada any ens distribuïm
als diferents espais segons les necessitats i la ràtio de l’alumnat,
adaptant-nos als espais disponibles.
3. PROTOCOL.
El
protocol que realitza el centre amb un alumne nouvingut és el que
apareix a continuació, encara que pot haver modificacions depenent
de la situació i característiques de l’alumnat.
3.1 Família.
Una
vegada demanada la sol·licitud d’escolarització al municipi i
entregada tota la documentació necessària, s’iniciarà una
entrevista inicial entre la família i l'equip directiu del centre
amb la finalitat de:
- Informar sobre les característiques del centre.
- Visitar totes les instal·lacions del centre per a què les coneguin.
- Mostrar els programes, metodologia i procés d'adaptació de l'alumne al centre.
- Tenir comunicació entre el centre i la família.
- Informar sobre el tutor assignat.
El
centre, també ha de tenir coneixement de tots els aspectes
rellevants de l'alumne, així com situació familiar, procedència,
llengua d'ús i escolarització prèvia.
Cal
remarcar que durant l’estada de l’alumne a l’escola la família
i el centre estarà en constant contacte per diferents mitjans
(telèfon, entrevistes…) per tenir coneixement de totes les
actuacions que es fan i el procés que segueix l’alumne.
3.2 Àmbit escolar.
§ Recepció
al centre.
El
dia que l’alumne s’incorpora al centre, el mestre tutor o algun
membre de l’equip directiu el rebrà i l’acompanyarà a l’aula
per presentar-lo als seus companys. El mestre tutor anteriorment ha
avisat al grup de la seva arribada i per facilitar la benvinguda es
farà una activitat de presentació, amb els següents objectius:
- Conèixer la situació
geogràfica i els trets culturals de l’alumne nouvingut.
- Tenir una bona acollida
a l’aula.
- Fer entendre als altres
alumnes que l’hauran d’ajudar en l’aprenentatge del català i
del castellà.
Posteriorment,
se li assignarà un alumne-tutor. En un primer moment,
l’alumne-tutor serà algú que parli el seu idioma per a què faci
d’intèrpret i faciliti el primer contacte quan la dificultat de
comprensió ho requereixi, la qual cosa permetrà a l’alumne
nouvingut tenir un punt de referència i, a més, li donarà
seguretat per tenir relació amb la resta de companys. No obstant,
amb el pas del temps, l’alumne-tutor es canviarà per un altre
company que tingui el català com a llengua habitual, amb l’objectiu
d’augmentar l’aprenentatge de la llengua a l’alumne nouvingut.
Per
tant, les funcions de l’alumne-tutor són:
- Presentar l’alumne
nouvingut a la resta de companys.
- Asseure’s junts a
l’aula per ajudar-lo en les tasques i per a què es trobi més
acompanyat i segur.
- Mostrar-li les
instal·lacions del centre i ajudar-lo a entendre les normes del
centre.
Per
últim, poc a poc, s’anirà informant a l’alumne dels horaris,
matèries, organització, material…
A
més, per facilitar la cohesió amb el grup es poden fer múltiples
activitats i/o jocs de socialització, dinamització e integració.
Fins i tot, es pot aprofitar la situació per conèixer més sobre la
cultura i els costums del nou company. Un exemple d’activitat serià
senyalar en un mapa el seu país de procedència o mostrar la bandera
del país.
§
Grup-classe i
professorat responsable.
En
un primer moment, l’alumne nouvingut cursarà el curs que li
correspon per edat cronològica. Una vegada fetes les proves de
nivell i un procés d’observació s’assignarà definitivament el
seu grup-classe, tenint en compte la seva edat, nivell acadèmic de
les àrees instrumentals i el coneixement de la llengua, havent la
possibilitat de canviar de curs.
Actualment el nostre
centre no compta amb la figura de mestre/a d’atenció a la
diversitat, la qual cosa fa que aquest paper hagi d’assumir-lo amb
major pes l’equip de suport (PT i AL) amb l’ajuda de la resta de
professorat. Per tant, tot l’equip docent és responsable del
seguiment i la integració de l’alumne nouvingut. Algunes actituds
dels mestres per facilitar l’aprenentatge de l’alumne nouvingut
són:
- Parlar-los sempre en
català, tant en els àmbits formals com informals.
- Assegurar-nos de què
quan parlam ens escolta.
- Parlar-los directament
a la cara, encara que no ens entengui percebrà el nostre interès.
- Afavorir la comprensió,
parlant poc a poc i utilitzant gestos e imatges.
- Fer-los participar en
les activitats.
- Demostrar comprensió i
reforçament positiu quan intentin fer-se entendre.
§
Suport.
Depenent
dels recursos humans dels quals disposa el centre en aquell moment,
el suport el realitzarà l’especialista d’audició i llenguatge,
el mestre de suport o qualsevol altre mestre del centre. El suport
s’intentarà realitzar sempre dintre de l’aula, encara que si les
circumstàncies ho requereixen es traurà a l’alumne fora de
l’aula. Els motius són la manca d’espai i perquè trobam que el
més adient és que l’alumne estigui amb el seu grup-classe.
El
pla de treball individualitzat de cada alumne tindrà present les
necessitats lingüístiques, interessos i motivacions de l’alumne,
encara que la finalitat principal del suport serà l’adquisició de
la llengua catalana.
Un
cop realitzat el suport, el mestre haurà d’emplenar una graella
que es pot trobar a l’annex I, per així tenir un seguiment del
procés d’aprenentatge per escrit i facilitar l’avaluació.
§
Avaluació.
En
un primer moment, l’alumne nouvingut realitza unes proves inicials
de les àrees instrumentals en la seva llengua familiar, amb
l’objectiu de determinar el grau d’escolarització i el seu
nivell acadèmic. Posteriorment, s’elabora l’adaptació
curricular individualitzada (ACI) per establir els objectius que es
volen assolir i els criteris d’avaluació. Normalment, se li fa una
adaptació significativa a les llengües.
Per
tant, l’avaluació sempre es fa tenint en compte la seva evolució
a partir dels coneixements inicials, considerant els aspectes
acadèmics, actitudinals i d’interrelació social.
Els
criteris d’avaluació són:
· S’avalua a partir
dels objectius didàctics establerts a l’ACI significativa de
l’alumne nouvingut.
· Avaluació trimestral
i continua.
· Elaboració d’un
informe que recollirà tot el progrés de l’alumnat i s’entregarà
a la família i servirà com a eina d’avaluació.
4. MATERIALS I
RECURSOS.
Material
per treballar amb els alumnes nouvinguts vocabulari en català
classificats per temes:
- La classe (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/6fbe3843-e0f0-488b-b754-391b378e1b29/Q1-La_classe.pdf)
- El cos (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/b00b05b4-7917-48a3-bd2c-c923950376cf/Q3-El_cos.pdf)
- Els vestits (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/86be795d-7422-4517-8ce5-d0425c8aa738/Q4-Els_vestits.pdf)
- La família (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/fc7f7865-1151-4299-87c5-fd78d7f95d21/Q5-La_familia.pdf)
- La casa (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/3a1288e2-3aae-4463-a65d-cc3f965b8701/Q6-La_casa.pdf)
- El menjar (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/6e4d403b-2c5a-4d20-978d-c7f3f2f861c3/Q8-El_menjar.pdf)
- Els animals (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/13725017-f1bb-4e32-a286-862a0dfc8db9/Q9_Els_animals.pdf)
- La ciutat (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/fac150ec-ab4f-4ba4-ba37-bf683946b75d/Q10-La_ciutat.pdf)
- Els vehicles (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/9425f2e5-7d4f-45e7-b1aa-1bbd4dc0f912/Q11-Els_vehicles.pdf)
- Els oficis (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/f5db1e50-1cdf-4b97-b2b6-a5c15a62e2ae/Q12-Els_oficis.pdf)
- Les botigues (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/c43ab239-65a0-45bc-8bde-5bd0b9e1e0fd/Q7-Les_botigues.pdf)
Altres
pàgines webs:
http://www.edu365.cat/acollida/#
http://totmaterials.wordpress.com/compensatoria/
http://www.jocs.org/pdf/xarranca.pdf
ANNEX
I
FULL
DE SEGUIMENT DE L’ALUMNAT NOUVINGUT
Data:
__________________________________________________________________
Mestre/a
de suport: _______________________________________________________
ALUMNES
Noms
i cognoms: _________________________________________________________
TREBALL
REALITZAT
|
MATERIAL
UTILITZAT
|
VALORACIÓ
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada