CAPÇALERA

dijous

Pla d'acolliment (PALIC)







PLA D'ACOLLIMENT






CEIP GALATZÓ
CURS 2014-15


APROVAT EN CLAUSTRE DIA 13 D'OCTUBRE 2014

















ÍNDEX


1. Introducció……………………………………………....................................……… p.3



2. Context del centre i localitat…………………………………................................... p.4
    2.1. Comunitat escolar………………………………….................................... p.4
    2.2. Tipologia de centre…………………......................................................... p.5
    2.3. Anàlisi de l’edifici………………….....................................................…… p.5
3. Protocol................................................................................................................. p.6
    3.1. Família..................................................................................................... p.6
    3.2. Àmbit escolar........................................................................................... p.6
4. Materials i recursos................................................................................................ p.9


ANNEX I (Full de seguiment)....................................................................................p.10






























1. INTRODUCCIÓ.
Un pla d’acolliment és un document de centre on queden reflectides totes les actuacions i conjunt d'estratègies realitzades en el centre per facilitar l'arribada i el procés d'adaptació de tots els alumnes nouvinguts.
El centre Galatzó compta amb un alt percentatge d'alumnes que provenen de països estrangers. Per tant, és necessària la creació d'un Pla d'Acollida que assoleixi una sèrie d'objectius, els quals són:
  • Atendre a les necessitats i interessos dels alumnes nouvinguts que arriben a l'escola.
  • Facilitar la seva adaptació a l'escola.
  • Garantir l'aprenentatge de la llengua i l’accés al currículum comú el més aviat possible.
  • Fomentar el respecte cap a la llengua i cultura de l'alumnat nouvingut.
  • Establir criteris metodològics i materials curriculars per facilitar la integració de l'alumnat a l'aula ordinària.
El Pla d'Acolliment va dirigit a aquell alumnat que es trobi en alguna de les següents circumstàncies:
  • Retard en l'escolarització.
  • Incorporació tardana al sistema educatiu.
  • Desconeixement dels idiomes oficials de les Illes Balears.
  • Pertinença a minories ètniques o culturals en situació de desavantatge social.
  • Escolarització irregular degut a abandonaments educatius reiterats o periòdics.
  • Internament en hospitals o en hospitalització domiciliària durant una llarga durada de temps.
  • Dependència d'institucions de protecció social del menor.
  • Inadaptacions al medi escolar i a l'entorn educatiu.




2. CONTEXT DEL CENTRE I LA LOCALITAT.
El centre Galatzó està ubicat en el poble d’Es Capdellà, dins del terme municipal de Calvià. Es tracta d’un poble rural amb fàcil accés tot i que el transport públic té moltes mancances.

2.1 Comunitat escolar.
El centre Galatzó en el curs 2013-14, consta d'un total de 89 alumnes, dels quals 32 són d'infantil i 57 de primària. Durant els darrers cursos, el nombre d'alumnat ha oscil·lat entre els 85-100 alumnes.
De tots els alumnes matriculats en el centre hi ha, aproximadament, un 40 % de nins de nacionalitat estrangera, predominant els suecs, anglesos i alemanys. Aquest tant per cent canvia cada curs, mantenint un nombre elevat de famílies estrangeres.
Entre l’alumnat hi ha una forta influència del castellà i de les llengües estrangeres a l’hora de comunicar-se. El centre consta d’un alt percentatge d’alumnat estranger i de famílies castellanoparlants i, en canvi, d’un petit percentatge que utilitza el català a l’àmbit familiar. A més, la majoria de l’alumnat es comunica en castellà en les situacions no formals i l’ús que fan del català es limita, en la majoria de casos, a les converses amb els mestres del centre.
Respecte al professorat hi ha tres tutores a infantil, dos professors de primària, dos especialistes d’anglès (un itinerant), un especialista d’Educació Física, un especialista de Música (itinerant), una PT (itinerant), un AL (itinerant) i un mestre de Religió (itinerant). A més, hi ha una orientadora dues vegades al mes i una PTSC a disposició del centre quan es precisa.
2.2 Tipologia de centre.
El CEIP Galatzó depèn de la Conselleria d’Educació i Cultura i de l’Ajuntament de Calvià, pel que fa al funcionament i conservació de l’edifici.
Respecte als nivells educatius trobem:
- Educació infantil: 3, 4 i 5 anys.
- Educació primària.
L’horari és de jornada continuada, de 9 a 14 hores. De 14 a 16 hores s’ofereix servei de menjador i a partir de les 15 hores fins a les 17 hores es desenvolupen diferents activitats extraescolars.
2.3 Anàlisi de l’edifici.
El centre educatiu Galatzó compta amb un únic edifici, havent a la part esquerra educació infantil i a la part dreta educació primària.
La part d’educació infantil disposa de tres aules i un bany adaptat a ells. En canvi, la part d’educació primària disposa de quatre aules. Les dues darreres estan construïdes fa pocs anys.
A més, existeixen espais d’ús comú per a tot el centre, els quals són:
  • Biblioteca o sala multiusos, on a vegades es fa classe.
  • Gimnàs, on es fa educació física i música.
  • Consergeria-sala del professorat.
  • Direcció i secretaria.
  • Menjador, on a vegades es fa classe.
  • Patis de primària compost per dues pistes i pati d’infantil on hi ha un parc d’arena.
Cada any ens distribuïm als diferents espais segons les necessitats i la ràtio de l’alumnat, adaptant-nos als espais disponibles.



3. PROTOCOL.
El protocol que realitza el centre amb un alumne nouvingut és el que apareix a continuació, encara que pot haver modificacions depenent de la situació i característiques de l’alumnat.
3.1 Família.
Una vegada demanada la sol·licitud d’escolarització al municipi i entregada tota la documentació necessària, s’iniciarà una entrevista inicial entre la família i l'equip directiu del centre amb la finalitat de:
  • Informar sobre les característiques del centre.
  • Visitar totes les instal·lacions del centre per a què les coneguin.
  • Mostrar els programes, metodologia i procés d'adaptació de l'alumne al centre.
  • Tenir comunicació entre el centre i la família.
  • Informar sobre el tutor assignat.
El centre, també ha de tenir coneixement de tots els aspectes rellevants de l'alumne, així com situació familiar, procedència, llengua d'ús i escolarització prèvia.
Cal remarcar que durant l’estada de l’alumne a l’escola la família i el centre estarà en constant contacte per diferents mitjans (telèfon, entrevistes…) per tenir coneixement de totes les actuacions que es fan i el procés que segueix l’alumne.
3.2 Àmbit escolar.
§ Recepció al centre.
El dia que l’alumne s’incorpora al centre, el mestre tutor o algun membre de l’equip directiu el rebrà i l’acompanyarà a l’aula per presentar-lo als seus companys. El mestre tutor anteriorment ha avisat al grup de la seva arribada i per facilitar la benvinguda es farà una activitat de presentació, amb els següents objectius:
- Conèixer la situació geogràfica i els trets culturals de l’alumne nouvingut.
- Tenir una bona acollida a l’aula.
- Fer entendre als altres alumnes que l’hauran d’ajudar en l’aprenentatge del català i del castellà.
Posteriorment, se li assignarà un alumne-tutor. En un primer moment, l’alumne-tutor serà algú que parli el seu idioma per a què faci d’intèrpret i faciliti el primer contacte quan la dificultat de comprensió ho requereixi, la qual cosa permetrà a l’alumne nouvingut tenir un punt de referència i, a més, li donarà seguretat per tenir relació amb la resta de companys. No obstant, amb el pas del temps, l’alumne-tutor es canviarà per un altre company que tingui el català com a llengua habitual, amb l’objectiu d’augmentar l’aprenentatge de la llengua a l’alumne nouvingut.
Per tant, les funcions de l’alumne-tutor són:
- Presentar l’alumne nouvingut a la resta de companys.
- Asseure’s junts a l’aula per ajudar-lo en les tasques i per a què es trobi més acompanyat i segur.
- Mostrar-li les instal·lacions del centre i ajudar-lo a entendre les normes del centre.
Per últim, poc a poc, s’anirà informant a l’alumne dels horaris, matèries, organització, material…
A més, per facilitar la cohesió amb el grup es poden fer múltiples activitats i/o jocs de socialització, dinamització e integració. Fins i tot, es pot aprofitar la situació per conèixer més sobre la cultura i els costums del nou company. Un exemple d’activitat serià senyalar en un mapa el seu país de procedència o mostrar la bandera del país.
§ Grup-classe i professorat responsable.
En un primer moment, l’alumne nouvingut cursarà el curs que li correspon per edat cronològica. Una vegada fetes les proves de nivell i un procés d’observació s’assignarà definitivament el seu grup-classe, tenint en compte la seva edat, nivell acadèmic de les àrees instrumentals i el coneixement de la llengua, havent la possibilitat de canviar de curs.
Actualment el nostre centre no compta amb la figura de mestre/a d’atenció a la diversitat, la qual cosa fa que aquest paper hagi d’assumir-lo amb major pes l’equip de suport (PT i AL) amb l’ajuda de la resta de professorat. Per tant, tot l’equip docent és responsable del seguiment i la integració de l’alumne nouvingut. Algunes actituds dels mestres per facilitar l’aprenentatge de l’alumne nouvingut són:
- Parlar-los sempre en català, tant en els àmbits formals com informals.
- Assegurar-nos de què quan parlam ens escolta.
- Parlar-los directament a la cara, encara que no ens entengui percebrà el nostre interès.
- Afavorir la comprensió, parlant poc a poc i utilitzant gestos e imatges.
- Fer-los participar en les activitats.
- Demostrar comprensió i reforçament positiu quan intentin fer-se entendre.
§ Suport.
Depenent dels recursos humans dels quals disposa el centre en aquell moment, el suport el realitzarà l’especialista d’audició i llenguatge, el mestre de suport o qualsevol altre mestre del centre. El suport s’intentarà realitzar sempre dintre de l’aula, encara que si les circumstàncies ho requereixen es traurà a l’alumne fora de l’aula. Els motius són la manca d’espai i perquè trobam que el més adient és que l’alumne estigui amb el seu grup-classe.
El pla de treball individualitzat de cada alumne tindrà present les necessitats lingüístiques, interessos i motivacions de l’alumne, encara que la finalitat principal del suport serà l’adquisició de la llengua catalana.
Un cop realitzat el suport, el mestre haurà d’emplenar una graella que es pot trobar a l’annex I, per així tenir un seguiment del procés d’aprenentatge per escrit i facilitar l’avaluació.
§ Avaluació.
En un primer moment, l’alumne nouvingut realitza unes proves inicials de les àrees instrumentals en la seva llengua familiar, amb l’objectiu de determinar el grau d’escolarització i el seu nivell acadèmic. Posteriorment, s’elabora l’adaptació curricular individualitzada (ACI) per establir els objectius que es volen assolir i els criteris d’avaluació. Normalment, se li fa una adaptació significativa a les llengües.
Per tant, l’avaluació sempre es fa tenint en compte la seva evolució a partir dels coneixements inicials, considerant els aspectes acadèmics, actitudinals i d’interrelació social.
Els criteris d’avaluació són:
· S’avalua a partir dels objectius didàctics establerts a l’ACI significativa de l’alumne nouvingut.
· Avaluació trimestral i continua.
· Elaboració d’un informe que recollirà tot el progrés de l’alumnat i s’entregarà a la família i servirà com a eina d’avaluació.


4. MATERIALS I RECURSOS.
Material per treballar amb els alumnes nouvinguts vocabulari en català classificats per temes:
  • La classe (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/6fbe3843-e0f0-488b-b754-391b378e1b29/Q1-La_classe.pdf)
  • El cos (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/b00b05b4-7917-48a3-bd2c-c923950376cf/Q3-El_cos.pdf)
  • Els vestits (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/86be795d-7422-4517-8ce5-d0425c8aa738/Q4-Els_vestits.pdf)
  • La família (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/fc7f7865-1151-4299-87c5-fd78d7f95d21/Q5-La_familia.pdf)
  • La casa (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/3a1288e2-3aae-4463-a65d-cc3f965b8701/Q6-La_casa.pdf)
  • El menjar (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/6e4d403b-2c5a-4d20-978d-c7f3f2f861c3/Q8-El_menjar.pdf)
  • Els animals (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/13725017-f1bb-4e32-a286-862a0dfc8db9/Q9_Els_animals.pdf)
  • La ciutat (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/fac150ec-ab4f-4ba4-ba37-bf683946b75d/Q10-La_ciutat.pdf)
  • Els vehicles (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/9425f2e5-7d4f-45e7-b1aa-1bbd4dc0f912/Q11-Els_vehicles.pdf)
  • Els oficis (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/f5db1e50-1cdf-4b97-b2b6-a5c15a62e2ae/Q12-Els_oficis.pdf)
  • Les botigues (http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/c43ab239-65a0-45bc-8bde-5bd0b9e1e0fd/Q7-Les_botigues.pdf)
Altres pàgines webs:
http://www.edu365.cat/acollida/#
http://totmaterials.wordpress.com/compensatoria/
http://www.jocs.org/pdf/xarranca.pdf


























ANNEX I

FULL DE SEGUIMENT DE L’ALUMNAT NOUVINGUT


Data: __________________________________________________________________
Mestre/a de suport: _______________________________________________________
ALUMNES
Noms i cognoms: _________________________________________________________




TREBALL REALITZAT








MATERIAL UTILITZAT








VALORACIÓ











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada