PEC

CEIP
GALATZÓ
CURS
2014-15
APROVAT
EN CLAUSTRE DIA 13 D'OCTUBRE 2014
ÍNDEX
1.
Les característiques de l’entorn del centre i els seus trets
d’identitat.
1.1
Referència històrica.
1.2
Ubicació, situació soci - econòmica i cultural de la zona.
1.3
Tipologia escolar.
1.4
Trets d’identitat del centre
2.
Valors i objectius educatius. Opcions pedagògiques
2.1
Objectius generals
2.2
Objectius específics
3.
Coordinació amb serveis i institucions
4.
Indicadors d’avaluació del PEC
5.
Documents:
5.1.
Concreció curricular (CC)
5.1.1.
Programacions didàctiques (PD)
5.1.2.
Programacions d’aula (PA)
5.2.
Reglament d’organització i funcionament (ROF)
5.3.
Pla de convivència
5.4.
Pla d’acció tutorial (PAT)
5.5.
Projecte lingüístic de centre (PLC)
5.5.1.
Pla d’acolliment (PALIC)
5.6.
Pla d’atenció a la diversitat (PAD)
5.6.1.
Programa de diversificació curricular a ESO (PDC)
5.6.2.
Projecte d’intervenció socioeducativa (PISE)
6.
Pla d’emergència i evacuació
1.
Les característiques de l’entorn del centre i els seus trets
d’identitat.
- Referència històrica.
Degut
a les dimensions del poble, abans de l'any 1983, Es Capdellà no
comptava amb una escola física, (edifici), però al llarg dels anys
sí que es feia classe a diverses sales i cases del poble
(habilitades per a l'estudi), però l'edifici on actualment es troba
ubicada l'escola data del 1983. Al llarg dels anys posteriors
l'edifici s'ha anat ampliant, a mesura que la ràtio d'alumnat ha
anat creixent i d'acord amb les necessitats que a l'escola anaven
sorgint.
1.2
Ubicació, situació soci - econòmica i cultural de la zona.
El
CEIP Galatzó, situat al poble Es Capdellà al terme municipal de
Calvià, compta amb diferents serveis: un centre sanitari, parc
infantil, piscina municipal, petits comerços, etc. El centre està
envoltat de finques o vivendes unifamiliars. Molts dels alumnes són
del mateix poble però també assisteixen d’altres zones. La
majoria de les famílies que hi viuen es troben en una situació
socio-econòmica que varia entre la mitjana i la mitjana-alta. Al
poble conviuen famílies de diverses procedències (mallorquines,
castellanes, alemanyes, angleses, etc.)
1.3
Tipologia escolar.
Titularitat:
Escola pública depenent de la Conselleria d’Educació,Cultura i
Esports del Govern Balear.
Nivells
educatius: Educació Infantil i Primària.
Número
d’unitats: 6. Educació Infantil: 2 ; Educació Primària: 4
Número
d'alumnat: durant el curs escolar 2013-14, any de redacció d’aquest
document, l’escola té actualment 36 alumnes a Ed. Infantil i 57
Ed. Primària, amb un total de 93 alumnes.
Ubicació
de l’escola: L’escola està situada al carrer Esglèsia, 44, Es
Capdellà, Calvià. (C.P. 07196).
Edificis
i espais escolars: L’espai escolar es distribueix de la següent
manera:
3
aules d'Educació infantil, 4 aules d'Educació Primària, 1 gimnàs,
menjador, biblioteca, sala de professors, direcció i secretaria, 1
espai de neteja, 4 banys, 2 zones de pati, 1 pati d'Infantil, 1
magatzem de material esportiu,
Serveis:
Escola matinera, menjador i activitats extraescolars.
Característiques
singulars del centre:
-
Jornada escolar continuada de 9 a 14 hores.
-
El manteniment i conservació del centre el fa l’Ajuntament de
Calvià.
-El
fet que hagi moltes famílies de procedència estrangera fa que el
centre tengui com a primer problema l’assoliment de les llengües
pròpies de la nostra terra, cosa que dificulta el seu aprenentatge.
1.4.
Trets d’identitat del centre.
Els
trets característics que defineixen la nostra escola són :
_
Llengua.
Al
centre utilitzem el català com a llengua vehicular i d'aprenentatge.
L'objectiu és fomentar l'ús del català a fi d'assolir la igualtat
entre les dues llengües oficials.
_
Coeducació.
Treballem
per aconseguir l'igual i absolut desenvolupament tant intel·lectual
com a físic, dels nins i de les nines, per la qual cosa s'estableix
una metodologia que tendeix a eliminar qualsevol discriminació per
raons de sexe, raça, religió, situació econòmica i limitacions
físiques o psíquiques.
_
Confessionalitat.
El
centre és aconfessional. Totes les religions tenen el mateix
respecte. A principi de curs es dóna la possibilitat al pares per a
què puguin triar l’opció de religió o ensenyament alternatiu per
als seus fills/es. El professorat de religió es nomenat pel Bisbat.
Respectam
les festes religioses que formen part de la nostra cultura i
tradició.
_
Pluralisme i valors democràtics.
Som
un centre plural obert i respectuós amb els principis democràtics,
que adopta, com a marc de referència per a la formació de
l'alumnat, un conjunt de valors que afavoreixen la convivència entre
tots els membres que formen aquesta comunitat educativa, i que són
el suport de la vida escolar i permetin opcions responsables,
respectant alhora els valors, creences, opinions o
idees d'altres persones.
_
Entorn i medi ambient.
Tenim
en compte la problemàtica ambiental, estam oberts a l'entorn
mitjançant l'observació i l'exploració. Fomentam actituds de
curiositat, respecte, reciclatge i conservació del medi
ambient.
_
Metodologia.
Partim
sempre de la realitat social i dels coneixements previs de l'alumnat
possibilitant d'aquesta manera un aprenentatge significatiu. Això
implica un enfocamentglobalitzador tenint en compte les diferències
individuals i l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives
específiques.
El
centre i per tant el professorat té en compte la diversitat de
ritmes evolutius i de capacitats intel·lectuals de l’alumnat,
fent les adaptacions curriculars oportunes i donant una importància
per igual a la relació educativa com a l’adquisició de tècniques
d’aprenentatge i de continguts bàsics, desenvolupant a la vegada
l’esperit crític i la capacitat de discussió i de decisió.
_
Gestió.
Es
duu a terme democràticament, amb la participació de tots els
sectors que integren la comunitat escolar. Per
això s'estableixen els òrgans de gestió i participació més
adients.
El
centre compte per a la gestió interna i l’assessorament amb els
òrgans de gestió següents:
• Consell
Escolar
• Claustre
de Professors
• Equip
Directiu
• Equips
de Cicle
2.
Valors i objectius educatius. Opcions pedagògiques.
Entenem
l’aprenentatge com un progrés individual de l’alumne, que
parteix de les seves capacitats i fomenta l’assoliment de noves
capacitats. L'ensenyament serà significatiu i interdisciplinari,
tindrà en compte els coneixements previs i els interessos dels
alumnes, i també el seu ritme personal de progrés.
2.1
Objectius generals
• Educar
integralment els alumnes com a persones responsables per a aconseguir
el ple desenvolupament de la seva personalitat.
• Preparar
els alumnes per entrar a l’educació secundària partint de les
habilitats instrumentals
bàsiques i mitjançant tècniques d’estudi.
• Formar
en el respecte a la pluralitat lingüística i cultural de l’Estat
Espanyol i fer competents als alumnes en les dues llengües
cooficials de la Comunitat Balear.
• Crear
una escala de valors per a la vida basada en el respecte dels drets i
llibertats fonamentals i en l’exercici de la tolerància.
• Integrar
i connectar l’escola amb la realitat del medi, participant en les
manifestacions culturals i de relació en el sí de la societat en la
qual viuen.
2.2
Objectius específics
_
D’àmbit pedagògic
• Treballar
dins la línia de l’ensenyança activa i motivadora on els alumnes
puguin desenvolupar la iniciativa, la creativitat i l’esperit
crític.
• L'escola
vetllarà per l'assoliment de les competències bàsiques de
l'alumne, entenent-les
fonamentalment com a eines per a integrar-se adequadament en un món
complex
i canviant, tenint en compte la diversitat de l’alumnat.
• Formar
en el respecte a la pluralitat lingüística i cultural tot
conscienciant els alumnes de la necessitat i utilitat del coneixement
d’una llengua estrangera.
• Conscienciar
els alumnes en el respecte i conservació del medi ambient.
• Fomentar
el gust per l’Esport, els Jocs i la Música com a instruments de
plaer, d’expressió i d’aprenentatge per a un millor
desenvolupament integral de la persona.
• Potenciar
l'ús de les noves tecnologies aplicades a les àrees del
currículum.(S'aprofitarà com a recurs els ordinadors portàtils que
disposa el centre)
_
D’àmbit institucional
• Potenciar
una participació activa de tots els membres de la Comunitat Escolar
dins la vida social i cultural del Centre i el seu entorn.
• Treballar
i actuar per aconseguir i mantenir un aspecte agradable i estètic
del Centre, respectant les dependències i el material del Col·legi.
_
D’àmbit administratiu
• Desenvolupar
i potenciar eines útils per a la comunicació externa i interna.
_
D’àmbit humà i de serveis
• Tenir
molt present el Reglament d’organització i funcionament del centre
a la vida diària del centre escolar.
3.
Coordinació amb serveis i institucions.
Les
diferents coordinacions que es duen a terme amb els serveis socials i
educatius del municipi de Calvià pretenen planificar, programar, fer
una previsió i garantir el servei educatiu sostinguts amb recursos
públics i per millorar l’eficiència i assolir
els objectius acordats.
Tant
L’EOEP com els Serveis Socials de l’ajuntament de Calvià es
creen prenent com a referència la realitat demogràfica,
l’escolarització i la xarxa educativa, així
com les realitats culturals i sociològiques del municipi.
S’afavoreixen les col·laboracions entre estructures i institucions
municipals. Els objectius d’aquesta coordinació pretén
millorar els resultats educatius i afavorir la cohesió social, que
comportarà, entre altres coses, planificar i programar l’oferta
educativa i l’escolarització, i coordinar els recursos existents
en la zona per oferir els serveis necessaris pel bon desenvolupament
del PEC de cada centre.
La
col·laboració entre els Serveis Socials i l’EOEP implicats en la
zona educativa s'instrumenta amb la signatura d'un o més convenis
que recullen els compromisos que adquireixen i les responsabilitats
que assumeixen envers la zona educativa.
Els
objectius d’aquestes coordinacions són:
• Concretar
la cooperació i corresponsabilització en matèria educativa entre
els Serveis Socials, l’EOEP i el centre.
• Dinamitzar
plans per a l'escolarització equilibrada de l'alumnat.
• Coordinar
l'acció educativa en el municipi.
• Dinamitzar
plans socioeducatius.
• Establir
xarxes de comunicació, col·laboració i compartició de problemes i
solucions en l'àmbit educatiu entre els diversos centres que presten
el servei educatiu sostinguts amb recursos públics.
Concretar
la coordinació i cooperació en les actuacions de la inspecció
educativa, els serveis educatius de l’EOEP, els serveis educatius i
socials locals i la resta d'agents educatius que actuen a Calvià.
4.
Indicadors d’avaluació del PEC.
Es
pretén que el nostre PEC sigui un projecte viu. Per això, prestarem
especial atenció al desenvolupament de la posada en pràctica del
mateix, així com als resultats finals obtinguts. En aquest sentit,
el seguiment i avaluació del mateix tindrà una especial importància
en el marc de la nostra intervenció.
En
el nostre cas, ens proposem realitzar una avaluació en dos àmbits:
a)
Avaluació de procés.
Interna:
som responsables únics del PEC, per la qual cosa una vegada a l’any,
coincidint amb l’elaboració de la Memòria Anual, el revisarem, a
fi de detectar possibles disfuncions o desajustaments indesitjats per
a poder corregir les desviacions sobre la marxa.
Participativa:
realitzarem un seguiment dels problemes i objectius. A més de
l’equip Directiu, intervindran en aquesta avaluació el claustre i
el Consell Escolar.
b)
Avaluació final de resultats.
S’avaluarà
sota els criteris següents:
a)
Dinamització dels òrgans de govern i de coordinació docent del
centre i impuls de la participació en aquests dels diversos
col·lectius de la comunitat educativa.
b)
Gestió dels recursos humans i materials per a proporcionar una
oferta educativa àmplia i ajustada a les demandes socials.
c)
Organització de les activitats extraescolars que afavoreixin
l’obertura del centre connectant aquest amb el seu entorn.
d)
Disponibilitat per a atendre l’alumnat i les seves famílies
oferint informació i responent a les seves demandes.
e)
Impuls i posada en marxa de programes i iniciatives d’innovació i
formació que milloren el funcionament del centre. Com a resultat del
procés avaluatiu, l’equip de cicle acordarà les propostes de
millora pertinents per al proper curs. L'Equip Directiu recollirà
les conclusions i propostes del curs anterior en forma d’objectius
i orientacions per al curs corresponent.
Els
àmbits on es dur a terme l’avaluació seran:
• Reunions
regulars d’Equip Directiu, claustre i Cicle.
• Reunions
d’avaluació a final de trimestre.
• Reunions
extraordinàries.
Tant
en l’avaluació de procés com en l’avaluació final de
resultats, procedirem a valorar el grau de consecució dels objectius
proposats en el present PEC, i a les accions dutes a terme per a
aconseguir-los. Els resultats de l’avaluació duta a terme es
presentaran a la comunitat educativa per mitjà de dos vies
principalment:
1.
L’equip docent serà informat a través de la presentació de la
Memòria Anual al final de cada curs.
2.
El Consell Escolar rebrà i discutirà el PEC elaborat.
5.
Documents:
5.1.
Concreció curricular (CC)
5.1.1.
Programacions didàctiques (PD)
5.2.
Reglament d’organització i funcionament (ROF)
5.3.
Pla de convivència.
5.4.
Pla d’acció tutorial (PAT)
5.5.
Projecte lingüístic (PLC) o TIL
5.5.1.
Pla d’acolliment (PALIC)
5.6.
Pla d’atenció a la diversitat (PAD)
5.7.
Pla d’emergència i evacuació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada